Kansaneläkelaitoksen työ- ja asiakaspalveluympäristö
Seinäjoen uusi julkisen palvelun keskus kokoaa saman katon alle Kelan, Seinäjoen kaupungin ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen palvelut. Suunnittelimme rakennuksen sisätilat ja työympäristön kokonaisuudessaan – loimme nykyaikaisen, yhteisöllisen ja hyvinvointia tukevan työ- ja asiakaspalveluympäristön.
Projektissa yhdistyivät työympäristösuunnittelu, palvelumuotoilu ja sisustusarkkitehtuuri. Kehitimme uusia työtapoja, yhteistyön pelisääntöjä ja asiakaspalvelun konseptia, jotka tukevat sujuvaa arkea ja yhteistä toimintakulttuuria. Suunnitteluprosessi oli vahvasti osallistava – henkilöstö oli mukana alusta alkaen, ja järjestimme kymmeniä yhteiskehittämistyöpajoja sekä pilotointivaiheen väistötiloissa.
                Kalevankadun yhteinen palvelupiste on suunniteltu sekä työntekijöiden että kaupunkilaisten näkökulmasta. Asiakaspalvelun konseptin ytimessä on ajatus kokonaisvaltaisesta kohtaamisesta – paikasta, jossa asiakas tulee ymmärretyksi ja saa asiansa hoidettua kerralla.
Tämä kokonaisuus kuvastaa hankkeen ydintavoitetta: hyvinvointia arjessa, yhteistyön kautta.
                
                
                Tilojen sisustuksessa yhdistyvät 1970-luvun arkkitehtuuri ja nykypäivän toiminnallisuus. Yli puolet kalusteista on kierrätettyjä, ja alkuperäisiä arkkitehtonisia elementtejä on vaalittu: betoniholvit on avattu esiin, alkuperäinen lattia säilytetty, ja rinnalle on tuotu puupintoja ja pehmeitä materiaaleja, jotka tuovat lämpöä ja tasapainoa.
                
                
                
                Rakennukseen suunniteltiin Kelan valtakunnallinen pilottihanke – biofiilinen sisustus, jossa luonnon materiaalit, värit, muodot ja jopa äänimaisema tukevat käyttäjien hyvinvointia, keskittymistä ja palautumista.